Huiswerkbegeleiding

Tijdens de huiswerkbegeleiding wordt vooral gebruikt gemaakt van materialen die de kinderen zelf gebruiken. Mocht het nodig zijn om daarin een verandering te maken, zal ik daarin advies over geven.

In deze tijd gebruiken veel kinderen vooral hun telefoon tijdens het plannen en organiseren van huiswerk. Mijn ervaring is dat dit onvoldoende overzicht geeft. Daarom adviseer ik vaak om een 'ouderwetse' agenda te gebruiken waarin zowel de planning als het inplannen van het maak- en leerwerk genoteerd kan worden. Vaak krijgen de kinderen dit soort agenda's in het eerste- en tweede schooljaar. Deze zijn zeker geschikt, daarnaast ben ik ook erg te spreken over de plenda agenda (www.plenda.nl). Hierin staan namelijk ook goede huiswerktips. Verder heeft de Hema ook handige planschema's.

Naast het plannen is ook de manier waarop je leert natuurlijk belangrijk. Ik merk dat veel kinderen ontzettend hun best doen, maar niet effectief leren. Vaak werkt het goed om met kleuren te werken. Dit helpt je om meer structuur aan te brengen in dat wat geautomatiseerd moet worden. Hierdoor onthoud je het beter. Daarnaast is de spreiding van de leerstof ook een aandachtspunt. Je kunt beter 15 minuten iedere dag woordjes leren van Engels, dan 2x 30 minuten in de week.

Ook bewegend leren kan helpen om samenvattingen te leren of woorden (vreemde talen) beter te onthouden. Bijvoorbeeld touwtje springen tijdens het opzeggen van woordrijen of al wandelend door het huis je samenvatting doornemen. Er zijn veel creatieve oplossingen te bedenken om het leren makkelijker en vooral ook leuker te maken! Kinderen hebben zelf vaak de mooiste idee├źn als je doorvraagt.