MENU

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Hieronder licht ik het een en ander toe over:
– het verloop van een sociaal-emotioneel begeleidingstraject
– voorbeelden van waar de begeleiding zich op kan richten
– werkwijze

Begeleidingstraject
Een intakegesprek met ouder(s)
In dit gesprek is het belangrijk voor mij om de hulpvraag duidelijk te krijgen en een beter beeld te krijgen waar uw kind tegen aanloopt en waar de begeleiding in eerste instantie op gericht kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat ouder(s) een klik voelen en vertrouwen hebben in mij als begeleider en mijn werkwijze. Vervolgens kunnen er afspraken gemaakt worden om de begeleiding te starten.

Het begeleidingstraject heeft als basis 8 bijeenkomsten van 45 minuten. Indien nodig kan dit verlengd worden. Uw kind komt 1x in de week (of 1x in de 2 weken) naar mijn praktijkruimte in Duizel. Na iedere bijeenkomst zal ik jullie informeren per mail hoe de begeleiding verlopen is. Daarnaast zal uw kind oefeningen en opdrachten mee naar huis krijgen, zodat de bewustwording tijdens de begeleiding kan doorwerken en toegepast in de praktijk.

De begeleiding kan zich richten op bijvoorbeeld:

  • faalangst omzetten naar vertrouwen en veiligheid
  • omgaan met gevoelens
    bv. verdriet, woede, onmacht, angsten
  • omgaan met gedachten
    piekeren omzetten in helpende gedachten
  • zelfbeeld
    kwaliteiten in beeld brengen
    leren kijken naar jouw mogelijkheden
    jezelf complimenten geven
  • overprikkeling en (hoog)gevoeligheid
    hoe kun je hiermee omgaan? wat werkt wel/niet voor jou?
    jezelf beter leren kennen
    leren ontspannen
  • enz.

Werkwijze
De eerste begeleidingsmomenten richten zich vooral op bewustwording en het in kaart brengen van de kwaliteiten van het kind. Bijvoorbeeld: Wat kan je goed? Welke kwaliteiten passen bij jou? Waar ligt jouw kracht? enz. Dit geeft een basisgevoel van vertrouwen en veiligheid, waardoor de stap om samen naar de moeilijkheden te kijken makkelijker wordt.

Vervolgens zal naast gesprekken ook gericht geoefend worden d.m.v. bijvoorbeeld:
– visualisaties
– Mindfulness
– Coachingskaarten
– complimenten aan jezelf geven
– VOLOP dierenkracht kaarten en verhalen
– rollenspelen
– een dagboek bijhouden
en nog veel meer….

De keuze voor de werkwijze stem ik af op ieder individueel kind. Ieder begeleidingstraject is daarom anders van vorm, omdat ik graag volledig aansluit bij de vraag van het kind. Dit kan naar mijn mening alleen door mee te bewegen met dat wat een kind laat zien tijdens de begeleiding en daar op in te spelen.